Co je to publicistika? - publicistika (z lat. publicus = veřejný) o souhrné označení žurnalistických projevů, základní složka prostředků masové komunikace o cílem publicistiky je přiblížit a ozřejmit recipientům aktuální informace ze života společnosti
terminologické problémy - žurnalistu o lze vymezit jako činnost v hromadných sdělovacích prostředcích (zvl. v novinách, časopisech, rozhlase, televizi, apod.), novinářství, dále také jako obor zabývající se touto činností o jindy se tím rozumí pouze denní tisk, noviny - publicistika o je často chápána také jako žurnalistická nebo spisovatelská činnost v hromadných sdělovacích prostředcích, která slouží k informaci o aktuálních otázkách a komentuje je o výrazem publicistika můžeme pojmenovat též souhrn časopisů (určitého směru, ve vymezeném období, aj.), a to včetně osob, které je potom redigují, apod.
žurnalistika x lingvistika - teoretici žurnalistiky rozdělují tvorbu novinářů na zpravodajství a publicistiku - terminologie česé stylistiky pro činnost hromadných sdělovacích prostředků a rovněž pro sféru příslušných textů užívá pojmenování jak urnalistika, tak také publicistika
zpravodajství x publicistika - separace na zpravodajství a publicistiku, jak v oblasti obsahové, tak formální (včetně jasného označení a odlišení stránek novin a časopisů a pořadů elektronických médií), je jedním z předpokladů lepšího pochopení toho, co je náplní žurnalistiky a jak mají být tato náplň a sama žurnalistika vnímány - odlišování obou sfér, které by se zjednodušeně dalo definovat jako jasné oddělení zprávy a názoru na zprávu, může přispět k tomu, co máme nazvat vyvážeností - zatímco zpravodajství (news) má být prosté jakýchkoli subjektivních postojů, názorů a stanovisek, do publicistiky patří naopak ty novinářské žánry, které postoje, stanoviska a názory (views) obsahují - vztah mezi zpravodajstvím a publicistikou je vztahem mezi faktem a názorem na něj