1.a Vývoj české a československé sociologie 1. Proč musí být veřejnost dostatečně vzdělaná a informovaná? Protože by jinak nemohla být plnohodnotnou součástí politického systému. Veřejnost se nesmí nechat zmanipulovat, ale musí sama přemýšlet, co je dobré a co ne. 2. V čem spočívá realismus Masarykova konceptu humanitní demokracie? Bez moudřejší teorie a angažovanosti se však lepší praxe nedočkáme. • Veřejnost musí být dostatečně vzdělaná a informovaná, jinak nemůže být plnohodnotnou součástí politického systému. Masaryk zdůrazňoval, že „ idea pokroku a vývoje byla hlásána a všeobecně přijata s požadavkem demokratismu“. 3. Jak charakterizuje Patočka Benešův kriticismus? Patočka konstatuje, že Benešův kriticismus kladl důraz na harmonii, soulad a tento kriticismus vždy vystupoval vůči extremismu, jednostrannosti, přehánění jednoho protikladu na úkor druhého. Beneš byl tím, kdo vyjednával, překlenoval, přesvědčoval a sjednocoval. 4. Jaký názor měli Masaryk a Beneš na byrokracii? Masaryk a Beneš o byrokracii: Demokracie potřebuje byrokracii osvícenou, objektivní a bezpodmínečně nadstranickou. Demokracie potřebuje byrokracii osvícenou, objektivní a bezpodmínečně nadstranickou. Je třeba mít ve správ inteligentní, vysoce vzdělané lidi, nároky jsou hodně vysoké. 5. Proč 19. a 20. století nazýváme stoletími konfliktního nacionalismu? Nezřídka se 19. a 20. století vykládají jako století konfliktního nacionalismu, ve skutečnosti to byla století zápasů demokratických a nedemokratických trendů. 6. Co konstatuje Beneš ve své práci „Demokracie dnes a zítra“? Beneš konstatuje v práci „Demokracie dnes a zítra“ , že politika má být vědou a uměním, spočívajícím vždy na určité filosofii a morálce, na určitém filosofickém a mravním pojetí celého života individuálního a společenského 7. Co Bláha doporučuje, aby veřejnost dělala proti zneužívání moci? Zákonem se žádný problém neodstraní, jestliže chybí důslednost k odstranění jeho příčin. Bláha konstatuje: „Je též třeba dohlížet, aby ti, kteří se dostanou k moci, ji nezneužívali k problematickým právním aplikacím, či dokonce k vědomému porušování práva.“ 8. Jak Bláha vnímá postavení učitele ve společnosti? Kulturu ve státě rozmnožují hlavně výchovně vzdělávací zařízení. Není dobré, aby učitel působil ve škole jako vševědoucí a přitom v běžném osobním životě byl spíše námezdní proletář. Škola má být orgánem sociální obnovy a výstavby. Ideálem dobré školy je sociální a kulturní vyspělost. 9. Co Bláha doporučuje pro působení masmedií ve společnosti? Nepodléhat komerci, nepodporovat manipulaci, vznětlivost, uchvátanost, nervozitu, povrchnost a předrážděnost životního stylu. Sociálně konstruktivním činitelem školy by měla být kultivační odpovědnost. 10. V čem podle Bláhy spočívá postavení a úloha inteligence ve společnosti? Pojímá-li inteligence státní společnost sociologicky, spatřuje v ní sociální organizaci. Nesnází sociální organizace je její vrůstající nejistota, neurčitý pojem svobody, který umožňuje mnoha lidem si vytvářet o svobodě anarchistické představy. Od „Deklarace práv člověka“ (1789) je známo, že svoboda jednoho nemá křížit svobodu druhých.