1.1 Co se rozumí pod pojmem „Strategie environmentálního marketingu“?
Nejprve je potřeba se zamyslet nad pojmy marketing a marketingová strategie obecně. Marketingem rozumíme určitou filosofii podnikání, proces, jehož úkolem je vyhledávání, akceptování a uspokojování zákazníka způsobem, který přináší dosažení cílů s ohledem na konkurenci. Marketingovou strategií rozumíme plánování a určení cílů marketingové politiky na delší období, výběr opatření k jejich realizaci; navazuje na základní politiku a cíle podniku, které současně pomáhá utvářet a určovat. Aplikace v životním prostředí je obdobná. Exponenciální růst lidské populace a zatím neomezený hospodářský růst především zemí s rozvinutou ekonomikou má za následek porušení rovnováhy celé řady celoplanetárních systémů. Lidská civilizace svou rozpínavostí a agresivitou ovlivňuje nejen sebe sama, ale i ovzduší, klima, půdu, vodu, koloběhy látek, ostatní živé organismy. Postupující globalizace zesílila vzájemnou provázanost vývoje životního prostředí, ekonomiky i sociálních podmínek. Problémy životního prostředí a přírodních zdrojů od počátku svým významem a rozsahem překračují hranice národních států. Navíc byly rozpoznány až v okamžiku, kdy nabyly dokonce globální rozměry. Protože se na jejich vzniku podílí, více či méně, většina států světa, je možné je řešit jen jejich vzájemnou spoluprací. Půdou, na níž se toto úsilí mezinárodního společenství států sjednocuje, je především Organizace spojených národů.