tato příručka putuje v těsných šlépějích Finančního průvodce, který byl vydán v minulém roce jako první pokus přiblížit malým a středním podnikatelům problematiku fi nančních trhů, a to jazykem srozumitelným i těm, kdo se na těchto trzích nepohybují.
Podnikatelský plán neboli business plán lze bez nadsázky označit za vůbec nejdůležitější prvek v procesu získávání kapitálu pro rozjezd podnikatelského záměru či rozšíření aktivit prostřednictvím rizikového kapitálu či půjčky. Tato příručka by vám měla pomoci při jeho psaní - představí určité konvence a zkušenosti, které vám zjednoduší práci, a zároveň ukáže na několika případech, jak postupovat a čeho se vyvarovat.
Když hovořím s českými podnikateli, často slyším, že podnikatelský plán neměli, a přesto se jim podnikání podařilo rozjet. Nicméně podnikatelský plán není pouze komplexní dokument, který vysvětluje vše o všem, ale má mnoho rozličných formátů. Začíná vlastně už v okamžiku, kdy si podnikatel uvědomí, že asi bude lepší dělat chyby na papíře než na trhu.
Tato příručka vás naučí, jak podnikatelský plán koncipovat, co říkat i co neříkat. Stejně jako Finanční průvodce je navíc psána jazykem, kterému budou rozumět ti, kteří o podnikání teprve uvažují a nemají žádné podnikatelské či fi nanční zázemí.
Častou otázkou také bývá, zda podnikatelský plán je „business“ anebo spíše „show business“, jinými slovy, zda se striktně jedná o parametry podnikání, a je to tedy spíš věda, či zda to je také trochu divadélko, tedy spíš umění.
Po mnoha letech praxe jsem dospěl k závěru, že pravda je někde uprostřed - podnikatelské plány a jejich prezentace obsahují mnoho prvků divadla, herectví, komunikačních dovedností, image a šarmu. Ty nejúspěšnější jsou pak kombinací faktů a osobních dovedností.
Kreativita je vždy užitečná (pokud se nejedná o kreativní účetnictví) a investoři neustále hledají kreativní podnikatele, kteří je umí přesvědčit, že jsou schopni své sny také zrealizovat a komerčně zhodnotit.
Tato příručka se zabývá oběma těmito složkami a navíc přináší užitečné komentáře z pohledu investora tak, aby vaše plány byly reálné a úspěšné.