1. Základní pojmy - Trh - chování spotřebitelů a prodávajících, jeho vývoj, podstata a vývoj marketingu - podnikatelské filozofie, funkce marketingu ve firmě, celospolečenské koncepce. Marketingová koncepce - marketingové řízení, marketingový výzkum, marketingové prostředí, marketingový mix. Definice marketingu.
Definice marketingu = proces plánování, realizace koncepcí, tvorby cen, propagace a distribuce myšlenek, výrobků a služeb s cílem dosáhnout takové směny, která uspokojí požadavky jednotlivců a organizací. Jedná se o proces sladění mezi poptávkou a nabídkou.
Vývoj trhu a chování spotřebitelů a prodávajících v něm • místo, kde probíhá dělba práce • čím víc narůstá dělba práce na trhu, tím víc se trh rozvíjí • prostřednictvím směny se zboží předává
1. éra přežití - vznik trhu a počáteční vývoj, - nejdelší období od počátku výroby až po začátek průmyslové revoluce 1750 - parní stroj - směna je jen příležitostná a jsou zde nabízeny pouze přebytky, - zákazník se snaží přežít, lidé se začínají specializovat pouze na jeden obor, který poté směnují, - na konci éry přežití vznikají ekvivalenty peněz. 2. produktivní éra - začíná nástupem průmyslové revoluce, která umožnila rychlejší výrobu, - poptávka je větší než nabídka - nabídka zboží je stále nedostatečná, - důraz je kladen na produkci, začíná růst nákup za účelem dalšího prodeje. 3. spotřebitelská éra - po 2. sv. válce - vojenská výroba přesunuta na spotřební zboží, - trh se pomalu začíná nasycovat - nabídka se vyrovnává s poptávkou, - boj o přežití nepodstupuje spotřebitel, ale výrobce => začíná se přemýšlet o potřebách zákazníka => výsledkem je hodně diferencovaná výroba, - pohání nás konkurence a výroba se přesouvá do terciárního sektoru a IT