ÉRY TRHU ÉRA PŘEŽITÍ - nejdelší období od počátku výroby až po počátek průmyslové revoluce (okolo roku 1750) - charakteristický rys této éry - všechny výrobní a obchodní aktivity jsou podřízeny po dlouhou dobu především zachování existence - jde o přežití jednotlivce (samozásobitele) PRODUKTIVNÍ ÉRA - začíná nástupem průmyslové revoluce (zhruba 1790) - končí kolem roku 1950 - důraz je hlavně na produkci, výroba se koncentruje, specializace, zapojení strojů - došlo k obrovskému zvýšení schopnosti vyrábět, zvýšila se nabídka zboží na trhu, klesaly výrobní náklady, a tím i ceny, zvýšila se dostupnost zboží pro spotřebitele - co do rozmanitosti byla nabídka stále chudá a nadále zaostávala za poptávkou SPOTŘEBITELKÁ ÉRA - období 50. let 20. století - hlavním činitelem je spotřebitel » začíná si vybírat - zapojení vědy, diferenciace produktu - trvá dodnes, dochází k nasycení trhu a začíná konečně převyšovat nabídka nad poptávkou - o zachování existence jde tentokrát výrobci (firmám) a přežije pouze ten výrobce, který umí najít svého zákazníka a dostatečně umí uspokojit jeho potřeby DEFINICE MARKETINGU Marketing je proces plánování a realizace koncepcí, tvorby cen, propagace a distribuce myšlenek, výrobků a služeb s cílem dosáhnout takové směny, která uspokojí požadavky jednotlivců a organizací. (Americká marketingová asociace) -> pojítko mezi dvěma stranami (zákazníci a organizace)