1. Základní pojmy - Trh - chování spotřebitelů a prodávajících, jeho vývoj, podstata a vývoj marketingu - podnikatelské filozofie, funkce marketingu ve firmě, celospolečenské koncepce. Marketingová koncepce - marketingové řízení, marketingový výzkum, marketingové prostředí, marketingový mix. Definice marketingu.
Definice marketingu = proces plánování, realizace koncepcí, tvorby cen, propagace a distribuce myšlenek, výrobků a služeb s cílem dosáhnout takové směny, která uspokojí požadavky jednotlivců a organizací. Jedná se o proces sladění mezi poptávkou a nabídkou. Umožňuje najít řešení pro protichůdné cíle, které na trhu proti sobě stojí. „práce s trhem“
Vývoj trhu a chování spotřebitelů a prodávajících v něm 1. éra přežití - vznik trhu a počáteční vývoj, - nejdelší období od počátku výroby až po začátek průmyslové revoluce 1750 - parní stroj - charakteristický rys - všechny výrobní a obchodní aktivity jsou podřízeny zachování existence společnosti - jde o přežití jednotlivce (samozásobitele)-> směna je jen příležitostná a jsou zde nabízeny pouze přebytky - zákazník se snaží přežít, lidé se začínají specializovat pouze na jeden obor, který poté směnují - decentralizovaný trh (náhodná postupně domluvená směna) -> centralizovaný trh (vznik tržiště) - trh není nasycen - na konci éry přežití vznikají ekvivalenty peněz a následně i peníze 2. produktivní éra - růst dostupnosti zboží - začíná nástupem průmyslové revoluce a končí kolem roku 1950 - poptávka převyšuje nabídku, která je co do rozmanitosti stále chudá - výrobce se zaměřuje na efektivitu výroby (není nutnost marketingu) - důraz je kladen na produkci, koncentrace a specializace výroby, mechanizace výroby - došlo k obrovskému zvýšení schopnosti vyrábět, zvýšila se nabídka zboží na trhu, klesaly výrobní náklady, a tím i ceny, zvýšila se dostupnost zboží i pro nižší společenské třídy 3. spotřebitelská éra - nasycení trhu - po 2. sv. válce - vojenská výroba přesunuta na spotřební zboží - trvá dodnes, vlivem vědy a techniky dochází k nasycení trhu a začíná konečně převyšovat nabídka nad poptávkou - boj o přežití nepodstupuje spotřebitel, ale výrobce => začíná se přemýšlet o potřebách zákazníka => výsledkem je hodně diferencovaná výroba - pohání nás konkurence a výroba se přesouvá do terciárního sektoru a IT