1. Základní pojmy Definice, vlastnosti ideálního manažera, manažerské funkce, manažerská etika, kultura organizace, CSR. a) Definice - Je to anglický ekvivalent pojmu „řízení“. - Management má tyto věcné významy: o Určitý způsob vedení lidí o Odborná disciplína a obor studia o Specifická funkce při řízení podniku - Je to proces systematického provádění všech manažerských funkcí a efektivního využití všech zdrojů podniku ke stanovení a dosažení podnikových cílů. - Funkcemi myslíme: • Plánování • Organizování • Personalistika • Vedení • Kontrola - Je to ucelený soubor ověřených přístupů, názorů, zkušeností, doporučení a metod, které vedoucí pracovníci užívají k zvládnutí specifických činností (funkcí), jež jsou nezbytné k dosažení soustavy podnikatelských cílů organizace včetně její prosperity.
b) Vlastnosti ideálního manažera Manažer má vlastnosti, a to: o vrozené o získané (např. studiem či praxí) Kvality rozhodné pro úspěch manažerů podle J. S. Livingstona: o Potřeba řídit. Jen lidé, co mají potřebu řídit ostatní, mohou byt úspěšní manažeři. o Potřeba moci. Dobří manažeři musí mít vliv na ostatní, musí mít autoritu, znalosti, dovednosti i zkušenosti o Schopnost vcítit se - empatie. Manažer musí mít cit a pochopení Podle úrovně řízení je možno management rozdělit na: o Nejnižší (první stupeň, manažeři první linie, low) o Střední (druhý stupeň, manažeři druhé linie, middle) o Vrcholový (top management) Manažerské dovednosti pak se dají shrnout do tří úrovní - koncepční, lidské, technické.