1. Popište Porterovy modely pěti konkurenčních sil a tří základních konkurenčních strategií.
Porterův model základních pěti sil, které determinují možnosti podniků dosáhnout rentability v daném oboru. Velikost těchto pěti sil se mění v závislosti na oboru podnikání. Jednotlivé obory podnikání nejsou proto z hlediska rentability nebo dosahovaných zisků stejné. Rentabilita každého oboru se mění v závislosti na čase. Velikost nebo váha relativního vlivu je dána strukturálními výhodami - například relativní velikostí prodejce a kupujícího. Relativně větší kupující bude schopen získat výhody na úkor prodejce. Tento soutěživý anglosaský přístup se liší od přístupu japonských firem, které zpravidla podnikají spolu se svými dodavateli, nebo odběrateli. Porter rovněž zdůrazňujevýznam relativní pozice firem v rámci podnikatelského odvětví. Dobrá pozice firmy v odvětví dává předpoklad dosáhnout nadprůměrných zisků.