Výrobní management a řízení výrobních procesů a služeb prošel v posledních desítkách let ve světě obrovskými změnami kvality. Výroba zboží a služeb je výsledkem ekonomického úsilí. Tato výroba se neuskutečnil]e libovolně. Navazuje na integrující úlohu marketingu, a to jak na jeho poznávací, tak realizační stránku. Z tohoto pohledu řízení výrobního procesu musí respektovat, že východiskem je trh a uspokojení potřeb a požadavků zákazníků a souběžně musí management výroby respektovat i základní principy a nástroje managementu obecně. Výrobní proces se musí uskutečňovat plánovitě, především se zaměřením na ekonomický princip využití zdrojů a princip úspory, jako součást integrovaného systému řízení průmyslové organizace.
Vlastní proces řízení výroby je třeba vidět jako složitý proces úkolů týkajících se základních rozhodnutí o zaměření výkonů - strategické řízení, jejich zabezpečování — taktické řízeni i rozhodování o ekonomickém provádění probíhajících procesů - operativní řízeni. To představuje, že prvotní je analýza cílů a rozhodnutí výrobního a logistického managementu. Je třeba respektovat tu skutečnost, kdy cíle pro výrobní procesy jsou výsledkem odvozováni výchozích cílů podnikové politiky a cílů vrcholového managementu. Stěžejním bodem je plánování výroby. Není rozhodující pouze jak, co a kdy vyrobit, ale čím, kde a pro koho. Výrobní manažer má odpovědnost za transformaci výrobních vstupů na výstupy s vyšší přidanou hodnotou. Plánování výroby srovnává úvahy od dlouhodobého plánování koncepcí a zdrojů, až ke zcela konkrétnímu krátkodobému plánováni průběhu výrobního procesu. Na druhé straně je však třeba současně respektovat principy komplexní standardizace a vytvářet vhodnou normativní, resp.informační základnu. Je nutno si uvědomit, že podnikání je základním kamenem efektivního výrobního procesu.