Procesní přístup k řízení podniku není dnes již jen konkurenční výhodou , ale také jednou z podmínek certifikace EN ISO 9001:2000, a stále více nezbytností pro každou firmu, která se chce udržet na trhu.
Konkurenční prostředí vede firmy k tomu, aby se zabývaly svými procesy a hledaly možnosti jejich zlepšení. Síla zákazníka způsobila, že vzrostl význam marketingových specialistů, kteří zkoumají trh a hledají nové formy konkurence. Cena již není jediným rozhodujícím faktorem. Právě vlivem konkurenčního prostředí se projevil problém nedostatečné přizpůsobivosti firem s tradiční organizační strukturou. Procesní organizace s efektivně fungujícím managementem jakosti dokáže rychle reagovat na změny a udržet si tak nebo zlepšit svoji pozici na trhu. Ovšem nejenom schopnost na změny nejen rychle reagovat, ale i ochota přijmout změnu jako každodenní součást života firmy je klíčovým faktorem úspěchu. Tak jako se neustále zkracuje doba vývoje výrobků a je třeba hledat stále nová zlepšení a inovace, musí firma, chce-li být úspěšná, zaujmout tento postoj nejen ke svým produktům, ale i procesům.
Vhodně zvolené monitorování a měření procesů odhalí slabá místa v organizaci, která jsou zároveň příležitostmi pro zlepšení procesů.
Teoretická část obsahuje charakteristiku procesů a procesního přístupu. Součástí teorie je i přehled možných způsobů měření a monitorování procesů a zásady, které by každá firma měla při výběru způsobu měření a ukazatelů respektovat. Při nerespektování těchto základních zásad dochází ke snížení efektivnosti měření.
Praktická část obsahuje identifikaci základních procesů ve firmě GCE, s.r.o. a jejich názornou ilustraci pomocí map procesů. Praktická část se zaměřuje na proces nákupu a to jak v popisné, tak i v návrhové části. V rámci popisu současného stavu ve firmě jsou odhaleny nedostatky procesů, konkrétně jde o příliš rozsáhlou a nepřehlednou dokumentaci systému managementu jakosti. Cílem této části práce je zejména odhalení těchto nedostatků a návrh na jejich řešení. Řešení je naznačeno pro celou firmu, konkrétní návrhy jsou potom aplikovány na proces nákupu. Těmito konkrétními návrhy jsou evidenční list procesu nákupu, vývojový diagram procesu nákupu a některá další schémata a formuláře.
Štíhlá, názorná a přehledná dokumentace systému managementu jakosti vytvořená v duchu této bakalářské práce by měla přesvědčit pracovníky firmy i externí auditory o efektivní aplikaci procesního přístupu a fungování systému managementu jakosti ve firmě.