Jakost je, když se vrací zákazník, nikoli zboží. Špatnou kvalitu si lidé pamatují dlouho poté, co zapomněli na nízkou cenu. Charles Rolls Význam kvality pro podnik 1) Přežití - konkurenční výhoda i vstupní podmínka 2) Náklady - nedostatečná nebo dokonce nízká kvalita má přímý dopad na náklady 3) Efektivnost - vyrábět nekvalitní zboží, ale i nepracovat efektivně znamená plýtvat zdroji, které mohou být použity na dosažení cílů organizace Nástroje plánování, kontroly a zlepšování TQM 1) Pareto analýza 2) Diagram příčin a následků - rybí kost 3) Statistická kontrola procesu 4) Kroužky kvality - schopnosti a znalosti všech zaměstnanců 5) Modelování rozdílu mezi očekáváním a zkušenostmi 6) Plánování jakosti pomocí metody QFD Pohledy na kvalitu „Vhodnost k použití“ definice dle J. Jurana „Splnění požadavků“ definice dle P. B. Crosbyho „Splnění nebo překračování zákazníka při ceně, která představuje pro zákazníka hodnotu.“ definice dle H. j. Harringtona
Definice jakosti dle ČSN „Stupeň splnění požadavků souborem inherentních znaků.“ požadavek - předpokládané očekávání inherentní - vložený znak - rozlišující vlastnost objektu (vůně u parfému) měřitelný přímo x neměřitelný přímo x vnímatelný Plánovaná kvalita je specifikace splňující zákazníkovy požadavky, nikoliv proces nebo výstup.