1. PEDAGOGIKA JAKO VĚDNÍ DISCIPLÍNA • Předmět pedagogiky • Struktura a obsahová náplň • Postavení pedagogiky mezi vědami • Vývoj pedagogického myšlení • Terminologie pedagogiky • Význam pedagogiky pro učitelskou profesi PŘEDMĚT PEDAGOGIKY Pedagogika • věda o výchově, která zkoumá výchovu jako záměrnou formativní činnost. • Dále se zabývá vším tím, co vytváří edukační prostředí, • Zabývá se také procesy, jež se v tomto prostředí realizují a také výsledkem a efektem těchto procesů. Předmětem pedagogiky je edukační proces (pojetí veškerých procesů, věd a jevů souvisejících se vzděláváním) Znaky vědy (pedagogiky) - Má přesně vymezený předmět zkoumání - Má obsahovou strukturu - Má své metody (metodologie) - Má terminologii Charakteristické rysy - Interdisciplinarity o Propojení pedagogiky s jinými vědními obory (patří mezi sociální vědy). - Tematická šíře o Člověk se vzdělává celý život. - Sociální a sociokulturní orientace o Všechny determinanty, které ovlivňují pedagogiku. o Multikulturní výchova, zdravotní postižení, romové, zařazováni do systému - Uplatnění kvalitativní metodologie o Zaměřeno na prožitky a zážitky jedince, životní příběhy a kvalita života Úkoly pedagogiky - Identifikační - Nalezení určitých jevů, procesů v pedagogice - (Existuje to? Jak se to pozná?) - Deskriptivní - Popis procesu - (Jak se nám to jeví? Jak se to projevuje? Jaké to je?) - Analytické - Rozdělení celku na části - (Z čeho se to skládá?) - Explanační - Směřuje k vysvětlení, proč dané jevy existují - (Jak to funguje?) - Verifikační - Ověření - (Za jakých podmínek je to platné?) - Prognostické - Formulace doporučení, předvídání