Management změny se zabývá aplikací strukturovaných procesů a vybraných nástrojů, metod a přístupů navržených pro řízení změn v organizaci k dosažení požadovaných výsledků. Požadované výsledky - odvíjí se od zákazníka, který chce dostávat kvalitní výrobky, dostávat je včas a za konkurenceschopnou cenu. Přístupy, metody a nástroje zlepšování: • reengineering - zásadní, radikální přehodnocení, dříve, pokud něco nefungovalo, tak se to zbouralo a podnik to začal dělat úplně jinak • KAIZEN - neustálé zlepšování, velká snaha o zavádění této metody v ČR, KAIZEN pochází z Japonska, u nás to zatím nefunguje tak, jak by zcela mělo, spočívá to v zapojování zaměstnanců do zlepšování (např. zaměstnanci jsou vyzváni k navrhování různých zlepšení a za tato zlepšení jsou finančně motivovány) • LEAN - myšlení, principy (nulové defekty, plynulý tok, gemba = pracovní stůl/dílna - filosofie založena na tom, že pokud manažer bude sedět pouze za svým stolem, pak mu 90 % všechny informací unikne, proto je důležitá komunikace se zaměstnanci, neustálé zlepšování, standardizace, ...), muda = druhy plýtvání, lean je odstranění plýtvání • nástroje zlepšování - TPM (total product management), TFM (total flow management), VSM (mapování hodnotového toku), U-cell, JIT, 5S, 5 Why?, vizuální management - snadno pochopitelné pro každého, např. rozlišení zaměstnanců barvou triček, vedoucí bude mít jinou barvu než dělníci, apod., poka-yoke - ve firmě se to využívá v případech, kdy se pracuje s drahým materiálem a hledají se cesty, jak zajistit, aby se materiál aplikoval jedním způsobem, aby nedošlo ke zničení materiálu), kanban, brainstorming • six sigma - snažíme se minimalizovat chyby, využívání statistických metod • benchmarking - vzory chování • CSR - společenská odpovědnost firem