1. Vývoj trhu a marketingu - tradiční a moderní pojetí trhu (zákazník 21. století). Zákazník - psychologický proces zákazníka, přístupy k uspokojování potřeb zákazníka, charakteristika českého zákazníka, model spotřebního chování (Howard a Shetha ), zjišťování spotřebního klimatu (test tržní situace, tržní barometr, index spotřebitelské důvěry), hodnotový management, ECR, ECSI. Tradiční pojetí trhu Vztahy k zákazníkům • hlavní důraz je kladen na prodej a produkt • realizace masového nediferencovaného marketingu • orientace na výrobky a prodejní obrat • cílem je zvýšit objem prodejů, získat nové zákazníky, zvýšit podíl na trhu, poskytovat služby jakýmkoli zákazníkům • komunikace probíhá prostřednictvím médií • podnik se zaměřuje na standardizované produkty Vztahy k obchodním partnerům • zodpovědnost za vztahy k obchodním partnerům mají oddělení prodeje a marketingu • podniky působí na trhu samostatně Vztahy k okolnímu světu • podnikání na tuzemském trhu • hlavním cílem marketingu je zisk • obchodování probíhá klasickými formami