Proces strategického managementu Fáze (5): 1. Definice podniku a stanovení strategického plánování ↔ znovudefinování, jak je zapotřebí 2. Stanovení strategických cílů a výkonnostních úkolů ↔zkorigovat, jak je .. 3. Formulace strategie k dosažení cílů a úkolů ↔ přeformulovat … 4. Vypracování a plnění strategického plánu ↔ přepracovat, jak je zapotřebí 5. Vyhodnocení plnění plánu, přeformulování či jeho realizace ↔ vracet se k 1-4, jak je zapotřebí
Okolní podmínky - sociální, politické, kulturní, legislativní SWOT analýza, marketing - určení disponibility zdrojů = analýza příležitostí a hrozeb
Strategie podle Webera (učí na VŠE) = chování organizace, dlouhodobý program, alokace zdrojů - je zde zahrnut prvek dlouhodobosti - jde o dosažení komparativní výhody před konkurencí (cíl strategického řízení)
Dva základní druhy strategického managementu - klasifikace podle vztahu ke konkurenci: - pravé (antagonismus) - likvidace, pohlcení konkurence - nepravé (kultivovanost) - fungujeme lépe než konkurence
Strategický management = tvorba a realizace strategií dvě podoby strategií: - 1) vývoj ekonomického organismu - je to změřitelné (kolik toho prodáme, jaké budeme mít náklady) - 2) tvorba metod pro vývoj ek. organismu = strategie řízení
Strategie řízení: - exogenní (využíváme vnějšího prostředí, velmi důležité pro inovace) - endogenní (využívá vnitřních rezerv podniku)
3 podoby vývoje ek. organismu: 1) podnik na vzestupu → podpořit 2) podnik statický → udržet 3) podnik v poklesu → pokles může být strategickým cílem, nebo způsobeno okolnostmi trhu