1. Kontrola Cíl kapitoly: • Jasně definovat kontrolu a kontrolní proces • Vymezit jednotlivé druhy kontrolních standardů a jejich použití • Popsat obecný postup při korekci odchylek • Rozlišit jednotlivé druhy kontroly podle souvztažnosti ke kontrolované činnosti • Charakterizovat znaky efektivního kontrolního systému a vymezit kritéria pro jeho tvorbu Kontrolováním se zabývá každý manažer. Někteří manažeři, zejména na nižší řídící úrovni, zapomínají, že je jejich prvořadou povinností kontrolovat, zda jsou plány naplněny. Přestože je rozsah kontrolní činnosti u manažerů značně rozdílný, v zásadě všichni odpovídají za realizování plánů. Bez kontroly lze řídit jen těžko. Bez ní se vedení firmy dostává do pozice vyčkávajícího, který pouze čeká na nějaký výsledek. A dokonce ani pak si nemůže být jisto, zda je dobrý či špatný, a není schopnost jej kvalifikovaně vysvětlit.
1.1 Kontrolní proces Prvek managementu kontrola je zaměřen na měření a kontrolování vykonané práce, aby bylo jisté, že plány budou plněny a cílů dosaženo. Plánování a kontrolování spolu těsně souvisí. Bez cílů a plánů nemůže existovat kontrola, protože vykonaná práce musí být měřena s ohledem na určená kritéria. Základní kontrolní proces zahrnuje tři kroky: 1) Stanovení standardů 2) Měření vykonané práce vzhledem ke stanoveným standardům 3) Korekce odchylek od standardů a plánů