1. CÍLE A OKOLÍ PODNIKU Tvorba podnikových cílů, subjekty rozhodování při tvorbě podnikových cílů, klasifikace cílů podniku, vnější a vnitřní, přímé a nepřímé okolí podniku, význam státu pro formování okolí podniku, světové (globální) okolí a tendence jeho vývoje.
SYSTÉM PODNIKOVÝCH CÍLŮ » Stanovení cílů je základní úlohou celého procesu podnikového plánování
»
Cíle představují budoucí stavy veličin, které jsou považovány za optimální
Cíl musí být specifický, měřitelný, akceptovatelný, realistický a termínovaný (SMART). Mezi cíli je potřebné stanovit priority, termín dosažení cílů a posuzovat vztah mezi cíli. Dále je vhodné vymezit zodpovědnost za dosažení cílů.
Definování cílů na strategické úrovni Ekonomický růst podniku
»
tempo růstu zisku nebo přidané hodnoty,
»
dynamika realizovaných obratů,
»
růst majetku, produkce, nové technologie, inovace …
Ekonomický růst je možné zabezpečit těmito dvěma základními způsoby:
»
Interní růst o vlastní aktivitou o použitím vlastních nebo cizích zdrojů o jedná se o alternativu spíše pomalejšího růstu, a proto musí být brány ohledy na specifické podmínky na trhu (dlouhodobý růst odvětví, dostatek časů na průnik na trh, nízká aktivita konkurence)
»
Externí růst o Spočívá v přeskupování a spojování podniků působících na trhu