1. Definice problému v kontextu konkrétního lokálního společenství, Brno-město Prodlužuje se střední délka života, snižuje se fertilita (v ČR je úroveň fertility klasifikována jako jedna z nejnižších v Evropě), stoupá počet občanů pobírajících starobní důchod, úroveň zdravotní péče se dlouhodobě zkvalitňuje. Díky těmto faktorům se tedy bude dále navyšovat i počet starších osob v celkové populaci. Procentuální zastoupení populace ve věku 65 let a více v České republice k roku 2011 bylo 15, 5%, v lokalitě Brno-město je zastoupení těchto osob ve stejném roce 18,4 % - tendence je stoupající. Mezi ohrožené a zainteresované sociální skupiny, patří především osoby ve věku 65 a více, ale i osoby, které se této věkové hranici přibližují. Dále i rodiny a rodinní příslušníci seniorů a v neposlední řadě stát. Mezi subjekty můžeme obecně zařadit aktéry, kteří se danou problematikou zaobírají. V Brně můžeme hovořit například o poskytovatelích sociálních služeb (především město Brno, nestátní neziskové organizace apod.). Tento problém lze považovat za legitimní, protože aktéři veřejné politiky i příslušníci lokality považují problematiku stárnutí - seniorů, za významnou oblast sociálních problémů a chtějí jí společně řešit. O tom svědčí projekty zaměřené na seniory z iniciativy města Brna - plán aktivního stárnutí ve městě Brně, Komunitní plán sociálních služeb města Brna pro období 2010 až 2013. Předpokládaný vývoj problému má díky obecně známému demografickému faktu, stárnutí populace, stoupající tendenci (počet seniorů 65 let a více v městě Brně viz výše). Lokální sociální politika, resp. sociální služby by měly tento trend respektovat.