Hodnocení a poznání nebo poznávání spolu, dle mého názoru, neoddělitelně souvisejí. Jedno nelze oddělit od druhého. Bez poznávání nemůžeme dosáhnout poznání a není možno přistoupit k hodnocení, které se v takovém případě nemůže opřít o žádná poznaná data. A jelikož poznání (ať už důkladné, či zdánlivé) chronologicky předchází hodnocení, budu se věnovat nejdříve právě poznání.
Jakou roli hraje poznání při řešení praktických sociálních problémů? Poznání hraje klíčovou roli pro další poznávání, pro jednání, samozřejmě pro hodnocení- obzvláště pak právě při řešení sociálních problémů a to právě díky důležitosti a neodkladnosti problémů sociálního charakteru. Člověk, jak známo, je bytost společenská a sociální kontext vlastně- i když ne absolutně- podmiňuje člověka v jeho podstatě. Z toho důvodu jsou problémy sociální podstaty závažné nejen pro společnost, kterou bezesporu zatěžují a vyčerpávají, ale i pro všechny jedince, jichž se bezprostředně týkají.