Registrace | Přihlásit

Diplomová práce: Kapacity programu k ochraně dětí před šikanou na základních školách

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy Náhledy
Právo na vzdělání je občanům České republiky garantováno ústavními zákony a zákony ošetřujícími přímo oblasti školství a vzdělávání. Také ve strategiích Evropské Unie, týkajících se vzdělávací politiky EU, je jedním z hlavních cílů zajištění přístupu ke vzdělávání a odborné přípravě pro všechny. Ve školských právních předpisech je kladen velký důraz na bezpečnost a ochranu zdraví ve školách, kam se řadí i předcházení vzniku sociálně patologických jevů . Bendl (2003, s. 13) k tématice podotýká:
„Jedním ze základních úkolů školy je vytvářet produktivní prostředí a dobré sociální klima pro žáky. Nezbytnou podmínkou úspěšného vyučování je pocit bezpečí a jistoty dětí. Z toho pohledu je jasné, že povinností školy je předcházet náznakům agresivity a všem způsobům šikanování mezi žáky. Šikanování nesmí být učiteli a ostatními zaměstnanci školy v jakékoliv formě akceptováno.“
Avšak téměř každá základní škola (dále jen ZŠ) se potýká s výskytem sociálně patologických jevů . Ty ohrožují žáky školy, mají vliv na jejich výchovu a výuku (a tedy na práci zaměstnanců této instituce) a potažmo vlastně na vývoj celé společnosti. Ale především ohrožují zdravý vývoj žáků. K nejrozšířenějším jevům se řadí šikana, jejíž neřešení, stejně jako neorganizovaná a laická snaha o prevenci či řešení již propuknutých šikan bohužel mnohdy mívá nedozírné následky. Otázkou se pak stává, zda-li mohou žáci dosáhnout, řekněme, bezpečnou cestou onoho garantovaného vzdělání.
Hodnocení (0x):