Registrace | Přihlásit

Vypracované otázky: Vypracované otázky z předmětu Evaluační výzkum

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy Náhledy
To, co slouží k odlišení evaluační studie od jiných forem sociálního výzkumu, je otázka jejího smyslu, účelu.
Evaluace je orientována na aktivitu (action oriented). Je vedena se záměrem determinovat hodnotu nebo dopad politiky, programu, praxe, intervence nebo služby, je vedena z pohledu tvorby doporučení nebo změny.“ (Clarke 1999)
Formální evaluace je definována jako forma „disciplinovaného zkoumání“, která aplikuje vědecké procedury ke sběru a analýze informací o obsahu, struktuře a výsledcích programů, projektů a naplánovaných intervencí.
Hlavní evaluační směry v sociální práci:
a) single- systém evaluace (evaluace efektivity něčí individuální praxe) - má sdělit, zda je intervence, kterou zavedli k zmírnění nějakého problému, efektivní a zdali produkuje zamýšlené výsledky. Odpovídá na otázku: „Je tato specifická intervence, kterou já používám při práci s tímto klientem efektivní při redukci tohoto určitého problému u tohoto konkrétního klienta?“ (má postrádat externí validitu)
b) programová evaluace (hodnocení všech aspektů programů, intervence) - podle Rossiho a Freemana: „Evaluační výzkum je systematická aplikace procedur sociálního výzkumu za účelem hodnocení konceptualizace, hodnocení designu, hodnocení implementace a hodnocení nástrojů sociálně-intervenčních programů.“
- podle Pattona: „programová evaluace je systematický sběr informací o aktivitách, charakteristikách a výsledcích programů, které jsou určeny k využití určitým lidem k redukování nejasností, k zlepšení efektivity a k tvorbě rozhodnutí s ohledem na to, co tyto programy dělají a co ovlivňují.“
Hodnocení (0x):