Obecně je vzdělávání považováno za celoživotní proces. Nároky, které jsou na nás každodenně kladeny, požadavky, které musíme splnit, neustále se měnící situace a doba, která se žene stále dopředu. Neobejdeme se bez efektivního vzdělávání, stálého získávání nových informací a především bez jejich správného používání v praxi. Žádná firma se neobejde bez dostatečně vzdělaných a vzdělávaných zaměstnanců; schopnost rychle a dobře reagovat na požadavky trhu, zákazníků přináší konkurenční výhodu. Je proto třeba chápat vzdělávání zaměstnanců jako nástroj pro zvyšování nejen konkurenceschopnosti, ale i produktivity a loajality. Je důležité si uvědomit, že vzdělávání má přímý vliv také na firemní kulturu - tedy i presentaci firmy dovnitř, ale především navenek.
Problematika vzdělávání zaměstnanců je mi z profesního hlediska velmi blízká - již přes dva roky pracuji za pozici personalistky ve výrobní společnosti, kde mojí specializací je právě vzdělávání zaměstnanců. Proto bylo také přirozené si vybrat toto téma diplomové práce.
Diplomová práce je rozdělena do pěti kapitol. První kapitola se věnuje vzdělávání a rozvoji zaměstnanců v systému personální práce. V teoretické rovině je zde pojednáno o vzdělávacích aktivitách pro nové zaměstnance, dále systému a plánu vzdělávání, uvedena je zde i procedura školícího systému, který je užíván ve společnosti, ve které pracuji. Kapitola druhá pojednává o metodách firemního vzdělávání. Základní rozdělení těchto metod je na metody používané při výkonu práce a metody používané mimo pracoviště. Mimo jejich charakteristiky jsou zde uvedeny i jejich výhody a nevýhody. Kapitola také pojednává o outdoorových programech a e-learningu, jako dalších z možných metod vzdělávání. Třetí kapitola pojednává o učící se organizaci, a organizačním učení. Čtvrtá kapitola se věnuje firemní kultuře, její charakteristice, věnuje se také kultuře v mezinárodní společnosti, která má svá specifika. Poslední kapitola diplomové práce obsahuje praktickou část, ve které jsem se na základě výzkumu zjišťovala názory a návrhy na zlepšení firemního vzdělávání od zaměstnanců výrobní společnosti ve které pracuji. Výběrový vzorek výzkumu tvoří THP pracovníci společnosti všech oddělení.