Snad většina organizací se v současné době snaží o zisk pevného postavení na konkurenčním trhu. Mnohé společnosti si dnes uvědomují, že se dosažení tohoto cíle nemůže za žádných okolností obejít bez lidí. Lidské zdroje se tak stávají vysoce ceněnou složkou každého podniku. Organizace si začínají uvědomovat, že nestačí pouze pracovníky zaměstnávat, ale je nutné zvyšovat jejich hodnotu prostřednictvím dalšího vzdělávání, protože kvalifikovaný personál je nepostradatelný k dosažení strategických cílů podniků a udržení jeho konkurenceschopnosti.
Současná doba, která přináší neustálé změny, pro něž je charakteristická rychlost a rozsáhlost, v každém ohledu žádá investice do lidského kapitálu. Proto by každý pracovník v organizaci měl být veden k učení a vzdělávání. Společnost by mu proto měla poskytovat příležitosti k rozvoji jeho znalostí a dovedností do té míry, do jaké mu to jeho schopnosti dovolí.
Ačkoli v dnešní době organizace znají potřebu investice do dalšího vzdělávání a rozvoje svých pracovníků, větší část odpovědnosti leží stále na bedrech konkrétních jedinců. Ti svým postojem a vnímáním potřebnosti dalšího vzdělávání ovlivňují, nakolik je pro ně rozšiřování svých znalostí přínosné a kolik pozornosti mu budou věnovat. Podniková praxe se proto v žádném případě nemůže obejít bez motivace svých zaměstnanců k dalšímu vzdělávání, neboť jen zaměstnanec, jenž cítí, že pro něj nově získané znalosti a dovednosti budou mít nějaký přínos, je ochoten se dále vzdělávat. Vytváří-li podnik ovzduší vysoké motivace svých pracovníků ke vzdělávání, projeví se to v ochotě zaměstnanců učit se a rozvíjet.