1) Rozdíl mezi posláním a vizí a) Poslání odráží současný stav organizace, uvádí, proč je organizace na trhu, proč existuje, co nabízí - správná formulace - co nabízí zákazníků, zaměstnancům, co dělá pro vlastníky, co dodává - SOUČASNOST b) Vize je pohled organizace do budoucna - utváří budoucí chování organizace - je to základní představa zakladatelů organizace o tom, kam se bude organizace v budoucnu ubírat, jakým směrem půjde - BUDOUCNOST
2) Co je to základní strategický cíl organizace a) u podnikatelských subjektů je základní strategický cíl dlouhodobě vydělávat peníze b) u ne podnikatelských subjektů je tento cíl se dlouhodobě udržet na trhu c) cíle obecně definují to, čeho chce organizace v budoucnu dosáhnout - měly by mít SMART podobu - specifické, měřitelné, akceptovatelné, reálné, termínované
3) Co je to strategie podniku - cíl x strategie a) Cíle určují toho, čeho chceme v naší (s naší) organizaci dosáhnout b) Strategie nám určuje, jakým způsobem těchto cílů dosáhnout - jde o cesty, varianty a změny - pokud nemáme strategii, nemůžeme dlouhodobě dosahovat svých cílů c) Strategie je posloupnost kroků, činností a zdrojů, které směřují k dosažení vytyčených cílů org. - předurčuje budoucí činnosti firmy - nejde o úplně přesné kroky, ale o určitý rámec uvažování a činností, které nás k tomu dovedou d) Strategie - hlavní str. cíl - jednotlivé oblasti personální strategie - popíšeme cílový žádoucí stav - definujeme dílčí cíle - harmonogram jednotlivých kroků
4) Jak dosáhnout strategie - sledovat: a) úzká místa organizace - jde o místa, která nás brzdí, mají „brzdící“ vliv na uskutečňování našich záměrů - ovlivňují průtočnost plánovaných činností - jde o to, co je TEĎ - nejde o potencionální úzká místa, ale o ty, které nás ohrožují právě teď b) zásoby - vytváříme si je ve zdrojích - materiálních, lidských, informačních, finančních - ovlivňují ZISK c) orientace na zisk - jde o to, že náklady na provoz firmy mají být dlouhodobě menší než výnosy - návratnost investovaného kapitálu
5) Faktory ulehčující realizaci strategie (14) a) Dobrý PIS b) Vysoce kvalifikovaní zaměstnanci c) Dobrá prezentace strategie d) Přesně formulované str. cíle e) Dostatek času f) Reálnost str. cílů g) Konzistentnost str. cílů - synergický efekt h) Kolektiv schopný zvládat sociální problémy i) Materiální a nemateriální motivace j) Vytvoření klimatu k) Vytvoření organizace dosahující str. cílů l) Posuzování str. operací na základě přínosu m) Navázání na firemní kulturu! n) Výrazné úspěchy v org. - posiluje zbytek pracovníků - předurčuje budoucí činnosti firmy - nejde o úplně přesné kroky, ale o určitý rámec uvažování a činností, které nás k tomu dovedou
d) Strategie - hlavní str. cíl - jednotlivé oblasti personální strategie - popíšeme cílový žádoucí stav - definujeme dílčí cíle - harmonogram jednotlivých kroků
4) Jak dosáhnout strategie - sledovat:
a) úzká místa organizace - jde o místa, která nás brzdí, mají „brzdící“ vliv na uskutečňování našich záměrů - ovlivňují průtočnost plánovaných činností - jde o to, co je TEĎ - nejde o potencionální úzká místa, ale o ty, které nás ohrožují právě teď
b) zásoby - vytváříme si je ve zdrojích - materiálních, lidských, informačních, finančních - ovlivňují ZISK
c) orientace na zisk - jde o to, že náklady na provoz firmy mají být dlouhodobě menší než výnosy - návratnost investovaného kapitálu
5) Faktory ulehčující realizaci strategie (14)
a) Dobrý PIS
b) Vysoce kvalifikovaní zaměstnanci
c) Dobrá prezentace strategie
d) Přesně formulované str. cíle
e) Dostatek času
f) Reálnost str. cílů
g) Konzistentnost str. cílů - synergický efekt
h) Kolektiv schopný zvládat sociální problémy
i) Materiální a nemateriální motivace
j) Vytvoření klimatu
k) Vytvoření organizace dosahující str. cílů
l) Posuzování str. operací na základě přínosu
m) Navázání na firemní kulturu!
n) Výrazné úspěchy v org. - posiluje zbytek pracovníků