Současná doba je typická rychle se měnícím prostředím a nese s sebou výrazný vzestup nových technologií a nové moderní efektivní postupy výroby. Tyto jevy jsou způsobeny mimo jiné také stále se rozvíjející globalizací, která podporuje promptní přenosy informací, rozšíření mezinárodní spolupráce a povědomí o zásadách interkulturní komunikace. V této souvislosti jsou kladeny zvýšené požadavky na zaměstnance, na jejich znalosti a dovednosti a na schopnost přizpůsobovat se aktuálním potřebám. Lidé si jsou vědomi, že permanentní celoživotní vzdělávání je potřebné zejména v pracovní sféře, protože je požadována stále větší vědomostní základna. Ta jim pomáhá bezchybně odvádět vyžadované výkony, dosáhnout vlastního profesní rozvoje a být konkurenceschopnými na trhu práce.
Podniky, vynakládající finanční prostředky do vzdělávání svých zaměstnanců, předpokládají, že se tato investice brzy vrátí v podobě vyšších výkonů přispívajících k lepším výsledkům celého podniku a také navýšení motivovanosti zaměstnanců. Realizace vzdělávacích kurzů je často považována za zaměstnaneckou výhodu a podnik se stává pro stávající i potenciální zaměstnance atraktivním. Podniky investují do rozvoje zaměstnanců se záměrem co nejlepšího využití jejich schopností k dosažení podnikových cílů a díky tomu jsou vytvářeny příznivé podmínky pro flexibilní reakce zaměstnanců v případě změn. Vzdělávací kurzy jsou mnohdy uzpůsobeny podle určitých pracovních pozic a podle rozvojových potřeb, ale také může nastat situace, kdy jsou kurzy zřízeny pro upevňování týmového ducha.
Význam celoživotního vzdělávání neustále narůstá, dostává se do povědomí lidí a výsledným efektem je potom nabývající zájem o vzdělávání, o prohlubování znalostí a získávání dovedností, i v jejich volném čase. Tento trend zaznamenaly i vzdělávací organizace a instituce a přizpůsobily tomu své kurzy a programy rozšířením poskytovaných služeb. Současná nabídka vzdělávacích aktivit pokrývá snad veškeré oblasti lidských zájmů. Nejžádanějšími jsou zřejmě kurzy cizích jazyků, aktivity zaměřené na poznávání a vývoj vlastní osobnosti, různé psychologické přednášky či kurzy podporující manažerské schopnosti. Lidé vynakládají více vlastních finančních prostředků do vlastního rozvoje než tomu bylo v předchozích letech, protože se mění i jejich hodnoty a roste důraz na vlastní sebezdokonalování.