Teorie lidského kapitálu klade důraz na přidanou hodnotu, kterou lidé přispívají organizaci. Považuje lidi za jmění, bohatství, aktiva a zdůrazňuje, že investice organizací do lidí se bohatě vyplatí. Lidský kapitál se skládá z intelektuálního, sociálního a organizačního. Jedná se tedy o znalosti, schopnosti a dovednosti zaměstnanců. Podle této teorie se organizace, která rozvíjí lidský kapitál v organizaci stává úspěšnější, jelikož rozvíjený lidský kapitál se v organizaci násobí a vrátí se jí prostřednictvím většího závazku, loajality, spokojenosti, motivace a zejména stabilizace zaměstnanců (Armstrong, 2007).
Stabilizace zaměstnanců zahrnuje všechna opatření a personální procesy a činnosti, které mají za následek udržení zaměstnanců v organizaci a zvýšení jejich spokojenosti. Podle Kleibla et al. (2001) je třeba se při stabilizaci zaměstnanců v organizaci soustředit na následující oblasti: adaptace, motivace k výkonu, odměňování, vzdělávání a rozvoj a organizační kultura.