Tento učební text, krátce jej označme DIP, vznikl spojením skripta [9] o diferenciálním počtu (v textu je označeno DP a obsahovalo kapitoly 1 až 5) a navazujícího skripta [10] o integrálním počtu (v textu je označeno IP a obsahovalo kapitoly 6 až 8). Jde o učební text pro studenty 2. semestru bakalářského studia Fakulty technologické a Fakulty aplikované informatiky Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Zcela pokrývá učivo uvedené ve svém názvu a přednášené v předmětu Matematika II. O čtenáři se předpokládá znalost základního kurzu diferenciálního a integrálního počtu funkce jedné reálné proměnné a pokud možno i lineární algebry a geometrie. Průběžná práce s textem by měla umožnit studentům omezit na minimum zápis svých přednášek, více se zaměřit na výklad přednášejícího a snad také přispět k jejich kvalitnější přípravě do cvičení, k lepší orientaci při studiu příbuzné nebo navazující literatury i k přípravě ke zkoušce.
Učební text DIP vznikl na základě mých přednášek na Fakultě technologické, konaných po řadu let jak pro prezenční, tak pro kombinovanou formu studia. Je psán se snahou o co největší přehlednost textu, vizuální zvýraznění nejdůležitějších výsledků a zvláště o srozumitelnost vložených kvalitních obrázků. Řada z nich bude mít na webovských stránkách autora animovanou barevnou podobu. Čtenáři výrazně pomůže pro lepší orientaci v textu podrobný seznam označení, obsažný rejstřík, jakož i zdůraznění některých částí textu jeho orámováním. Klíčové termíny jsou často odlišeny italikou, popř. tučnou italikou, což má čtenáři v mnoha případech signalizovat možnost nalézt tento termín také v rejstříku. Menší velikost písma pak dovoluje mj. zachovat kompaktnější formu obsáhlejších vzorců. Zápis textu respektuje platnou normu [5] veličin a jednotek ČSN ISO 31-11.