Úvod Softwarová zařízení jsou cennou komoditou dnešní doby. Mají rozsáhle využití od praktického, jako jsou například online mapy, přes vzdělávací jako jsou slovníky, až po nespočet zábavních aktivit. Softwary potřebují stejně jako jiné produkty vykazovat zisk. Je několik možností jak ve světě elektrotechniky prezentovat svůj produkt, aby byl pro zákazníka lákavý.
V této eseji nejdříve nastíním problematiku softwarů jakožto nehmotných statků spolu s licenčním procesím. Poté se zaměřím na jednotlivé alternativní možnosti opatření softwarů, kdy zaplacení produktu není přímé; jejich klady a zápory jak pro zákazníka, tak pro prodejce. V tomto textu slovo “program“ chápejme jako synonymum pro software. Popis S pojmem licence v tomto textu pracuji jako v autorském právu, kdy pořízení licence umožňuje zákaznické využití, licence jako taková v tomto případě znamená oprávnění k využití. Nejběžnější způsob získání licence je přes vyjádření souhlasu s obchodními podmínkami, které se u softwaru objeví v průběhu jeho instalace anebo těsně před jeho spuštěním. Licence se zároveň aktualizují, pokud se mění obchodní podmínky především v závislosti na dalším vývoji softwaru, případně změny strategie marketingu vydavatelů. Softwary jsou v ekonomické terminologii chápány jako nehmotné statky. Jsou to produkty tvořené z intelektuálního kapitálu, nejsou hmatatelné. Nehmotné statky jsou spíše novinkou nežli zaběhlou historickou reálií.