1. Definice trhu, nabídka a poptávka. Cena a množství, při kterých se vyčistí trh. Převis nabídky a převis poptávky. Následky, reakce jednotlivých ekonomických subjektu. Determinanty nabídky a determinanty poptávky. Příčiny změn chování strany nabídky a strany poptávky. Modelování těchto změn posunem příslušných křivek. Příklady záměrného stanovení cen nad či pod úroveň ceny vyčišťující trh.
Trh: místo střetu nabídky s poptávkou Nabídka: množství, které dodají výrobci na trh za určitou cenu, SUPPLY Poptávka: množství, které je kupující ochoten koupit za určitou cenu, DEMAND Vyčištění trhu: sloučením poptávkové a nabídkové křivky vz. rovnovážný bod, který nikdy není dosažen, ptz to je ovlivněno mnoha faktory Převis nabídky: nabídka převyšuje poptávku, cena obchodovaného produktu klesne Převis poptávky: poptávka převyšuje nabídku, cena obchodovaného produktu vzroste Determinanty nabídky: zájem na maximálním zisku, respektování změn poptávky, reflektování cen vstupů Determinanty poptávky: změna preferencí, příjmu, informovanost, počasí… Záměrné stanovení ceny nad úroveň ceny vyčišťující trh: minimální ceny výkupu zemědělských komodit, vz. nadprodukce Záměrné stanovení ceny pod úroveň ceny vyčišťující trh: maximální cena nájmu v sociálním bytu, vede ke zhoršení kvality bydlení, majitel nemá prostředky na opravu