1) Co je hypotéza? Uveďte příklad! → je to podmíněný výrok o vztahu mezi dvěma nebo více proměnnými a) hypotézy jsou výroky o vztazích mezi proměnnými b) hypotézy obsahují proměnné, které lze zjišťovat a měřit c) vztahy mezi proměnnými lze ověřovat
Př. Žáci základních skol nečtou denní periodika téměř vůbec.; Ženy s vyšším dosaženým vzděláním podstupují menší počet umělých potratů.
2) Co je to posunutí, vychýlení (bias)? = veličina, o niž se liší hodnota výběrového průměru od populačního průměru, a to zpravidla opakovaně ve všech výběrech provedených stejným způsobem podle stejného předpisu
3) Co je výzkumný problém? Jak je formulován? → problém je tázací věta nebo výrok, který se ptá: Jaký vztah existuje mezi dvěma nebo více proměnnými? • problém: výrok formulovaný ve formě otázky
Formulace výzkumného problému a) seznámíme se s dosud dosaženými výsledky týkající se vymezené oblasti b) objasníme si rozměry zkoumané problematiky c) hledáme doporučení dosud použitých postupů řešení d) snažíme se vyvarovat chyb dosavadních postupů e) pokusíme se o samostatné řešení postavených otázek f) pokusíme se o formulace nových otázek
» závisí na dosavadních znalostech, zkušenosti a schopnosti sociologa položit otázku, která je nejen důležitá a aktuální, ale také zodpověditelná prostředky sg. výzkumu
»
před započetím řešení problému: studium literatury, konzultace s odborníky, seznámení se s předchozími výsledky výzkumů na stejné či podobné téma
4) Co je znak/proměnná v sociologii? = symbolické vyjádření vlastni, které vyjadřuje stavy této vlastnosti svými hodnotami a vztahy mezi hodnotami vyjadřují vztahy v realitě
Podmínky a) má alespoň 2 hodnoty (rozlišitelnost - diskriminabilita) b) ke každému stavu vlastnosti existuje hodnota znaku (úplnost) c) dvě různé hodnoty znaku nemohou odpovídat jednomu stavu vlastnosti (jednoznačnost)
* úzké pojetí znaku = měřitelná dimenze pojmu nebo měřitelný pojem mající dvě nebo více hodnot pro různé jednotky nebo pro různá období
5) Jaké druhy náhodného výběru rozeznáváme? • prostý náhodný výběr (všechny podsoubory dané velikosti mají stejnou šanci být realizovány jako výběr) • stratifikovaný náhodný výběr (podsoubory-strata dle vlastností → z nich náhodný výběr - proporcionální/neproporcionální • skupinkový náhodný výběr (podsoubory-skupinky vzájemně zastupitelné → z nich náhodný výběr některých skupinek) • vícestupňový náhodný výběr (kombinuje skupinkový s dalšími stupni prostého nebo stratifikovaného výběru)