1. HODINA - metodologie ÚČEL DOTAZNÍKU - Stanovuje pořadí otázek a jejich znění, poskytuje strukturu rozhovoru - Umožňuje přesný záznam informací od respondenta - Umožňuje a usnadňuje zpracování dat (je vhodné mít dotazník uspořádaný) - Definuje standardní formát získávaných informací (Pokud se zeptáme, Jaký má respondent příjem, je vhodné připravit pro odpověď vhodný formát, aby nám nenapsali 80, a nevíme, jestli tisíc měsíčně, nebo 80 za hodinu) ZÁKLADNÍ PROBLÉMY PŘI ZÍSKÁVÁNÍ INFORMACÍ - Respondent pochopil otázku jinak, než byla myšlena - Respondent se nezajímá o předmět výzkumu - Respondent nemá názor - Respondent nerespektuje instrukce při interview - Respondentovi selhává při interview paměť (neví, na co se díval včera večer) - Tazatel chybuje (dotazují špatného respondenta, přeformulují otázky, …)
STANDARDNÍ DOTAZOVACÍ SITUACE A Výzkumník/Tazatel - Formuluje otázku (zakóduje dotaz na požadovanou informaci). Bere přitom v potaz znalosti o předmětu výzkumu i o respondentech. Předpokládá, že dotazovaný zná odpověď a že ji chce/může poskytnout. » B Respondent - Chápe otázku (dekóduje dotaz). Bere v potaz své znalosti, roli tazatele a svůj dojem z něj. Podléhá síle kontextu a dotazovací situace.
»
C Respondent - Odpovídá na otázku (zakóduje odpověď). Bere v potaz své znalosti, tazatele a svůj dojem z něj. Odpověď je determinována kontextem dotazovací situace.
»
D Výzkumník / tazatel - Chápe odpověď (dekóduje odpověď). Bere v potaz své znalosti, tazatele a svůj dojem z něj, odpověď je determinována kontextem dotazovací situace.