Tato práce pojednává o nezaměstnanosti absolventů vysokých škol a jejím vývoji v průběhu let minulých. Jelikož nezaměstnanost absolventů chápeme jako sociální problém, je důležité zdůraznit, že se práce nevěnuje rozebírání důsledků či příčin této již zmiňované problematiky. Těžištěm naší semestrální práce jsou statistické údaje ohledně nezaměstnanosti absolventů vysokých škol. Pozornost také věnujeme reálné shodě mezi vystudovaným oborem a později vykonávanou prací, jelikož existuje značný nepoměr nabízených míst a studujících na různých oborech. Obecná míra nezaměstnanosti se v posledních letech zvyšuje, a s tím i míra nezaměstnaných absolventů vysokých škol. Generace vysokoškoláků by tak mohla patřit mezi rizikovou část ekonomicky aktivních obyvatel, která se těžce zařazuje do aktuálního a neustále se měnícího trhu práce. Uvedeme, jak se jejich pozice na pracovním trhu vyvíjela v minulých dvaceti letech. Část této práce věnujeme zjištění, jaké je chování našeho státu při zmírnění nezaměstnanosti, respektive jaké jsou prostředky, které pomáhají čerstvým absolventům k jejich uplatnění. Náš zájem směřujeme především na praxe a možnou nabídku stáží pro mladé, přičemž práce stojí především na výzkumech z minulých let. Výzkum CHEERS se zabývá uplatněním absolventů vysokých škol na trhu práce zhruba pět let po získání diplomu. Mimo to věnujeme pozornost také výzkumu REFLEX, který na studii CHEERS plynule navazuje.