1. Podnik a jeho atributy, organizačně právní formy podniků, podstatné okolí podniku, podnik a jeho postaveni v tržní ekonomice.
Podnik V obchodním zákoníku je definován jako soubor hmotných, osobních a nehmotných složek podnikání. K podniku náleží: - věci. - práva. - jiné majetkové hodnoty náležející podnikateli, sloužící nebo mající sloužit k provozu podniku. Soubor majetkových hodnot patřících podnikateli a majiteli sloužících, resp. majících sloužit k jeho podnikání, se nazývá obchodním majetkem. Podnik je ekonomicko-právním subjektem, který slouží podnikateli k samostatné činnosti za účelem dosahování zisku. resp. zvyšování hodnoty. Smyslem podnikání je výroba zboží či poskytování služeb.
Základní charakteristické rysy podniku - Základním motivem podnikání je snaha o dosažení zisku jakožto přebytku výnosů nad náklady. - Zisk se dociluje uspokojováním potřeb zákazníků. V centru pozornosti podnikatele je zákazník, s jeho zájmy, požadavky, potřebami, preferencemi atd. - Potřeby zákazníků uspokojuje podnikatel svými výrobky a službami prostřednictvím trhu. což vede k tomu. že musí Čelit riziku. Snahou podnikatele je sledovat takovou strategii a politiku, kteiý by riziko snížila na přijatelnou úroveň. To. co se v daném případe považuje za ještě přijatelné riziko, závisí na konkrétních okolnostech, předmětu podnikání, dynamice okolního světa a v neposlední řadě i na osobním založení podnikatele. Jako obecná tendence se prosazuje snaha většiny podnikatelských subjektů o minimalizaci rizika. - Pro jakékoli podnikání je charakteristické, že na jeho počátku vkládá podnikatel do svého podniku kapitál, a to vlastní nebo vypůjčený. Velikost tohoto kapitálu je značně diferencovaná a závisí jak na předmětu podnikání, tak i na jeho rozsahu. Majitel kiosku s občerstvením potřebuje menší kapitál, než klenotník a ten zase menší než výrobce automobilů.