V uplynulých letech začalo docházet v České republice k velké poptávce po ovoci a zelenině pěstované v naších podmínkách a nejraději v BIO kvalitě. Současně však nedochází k nárůstu firem zabývajících se zemědělstvím, zelinářstvím či ovocnářstvím. Většinou tento typ podnikání volí lidé, kteří navazují mnohdy na rodinné tradice a mají alespoň částečné majetkové zázemí. Někteří s tímto druhem podnikání začínají z vlastního životního přesvědčení, z filozofie navrácení se k přírodě a k životu v souladu s přírodou. Je nutno si uvědomit, že žijeme ve 21. století a podmínky v zemědělství jsou zcela rozlišné než např. na počátku minulého století.
Firma, která je představována v této seminární práci, patří do kategorie nově vzniklých, ovšem s určitým majetkovým zázemím při vzniku. Má označení „Vitamíny dle přání“. Produkce, tedy ovoce a zeleninu není nabízena v běžné velkoobchodní či maloobchodní síti, ale přímo zákazníkům až do jejich domácnosti. Vždy však na základě jejich objednávky ať už podané přes internetové stránky nebo telefon, přesně dle jejich přání. Mnozí zemědělci dodávají ovoce a zeleninu až do domácností, ale v sortimentu dle jejich uvážení, jsou to tzv. bedýnková družstva. Záměrem firmy je vyvarovat se nutnosti odběru předem daného zboží, ale naopak rozhodnutí o dodávaném sortimentu ponechat výhradně na zákazníkovi.
Vypracovaný podnikatelský záměr je nutný pro úspěšný start na trh, ale také v případě, že firma bude chtít dosáhnout na dotace či u Státního zemědělského intervenčního fondu (SZIF), ze zdrojů Evropské unie nebo poskytovaných Úřadem práce. Právě podnikatelský záměr má přesvědčit instituce o tom, že je ten pravý, na nějž mají finanční prostředky poskytnout. Podnikatel musí mít na vědomí fakt, že na žádnou dotaci nemá nikdo automatický nárok.
Aby firma měla úspěšné uvedení na trh, musí mít k dispozici dostatečný kapitál k financování vybavení firmy, k dalšímu vývoji produkce i k propagaci na trhu. Proto předpokládaný finanční propočet je jednou z důležitých částí podnikatelského záměru. Tento musí být jednak objektivní, ale i přesvědčivý a jeho strategie do budoucna musí vést k prosperující firmě.