Předložený studijní materiál uvádí přehled základních poznatků, které přináší naše a zahraniční literatura k problematice personálního řízení. Jednotlivá témata jsou seřazena tak, aby vedla k pochopení základních cílů a vztahů personálního řízení jako součásti řízení organizace (podniku). Moderně řízené podniky stavějí svou konkurenční schopnost na kvalitě a počtu mozků (a srdcí), které se zabývají dosahováním základních cílů podniku. Vysoká flexibilita a rychlost reakce na potřeby zákazníků, aktivní chování v prostředí silné konkurence jsou přímo závislé na tom, že rozhodujícími činiteli změn se stávají lidé, pracovníci. Kvalifikovaný a motivovaný personál je předpokladem vysokého standardu výkonnosti a konkurenční schopnosti. Výklad pojednává o tom, jak v systému řízení organizace (podniku) tento požadavek zabezpečit ve vztahu k plánování, vyhledávání, výběru, příjmu a adaptaci pracovníků, jejich odborné přípravě a kvalifikačnímu rozvoji, hodnocení výkonnosti, řízení kariéry, přípravě motivačního a sociálního programu podniku. Výklad se dotýká i oblasti pracovních vztahů a vytváření podnikové kultury. Další informace k personálnímu řízení nezařazené do textu nalezne zájemce v přehledu literatury, který je uveden v závěru tohoto studijního materiálu.
Přeji všem studentům, kteří budou tento studijní materiál číst, aby v něm našli inspiraci pro hledání odpovědí na otázky spojené s řízením pracovníků a pochopili, proč Pierre Omidyar, zakladatel firmy eBay (obchodování přes internet, tržní hodnota firmy 12 mld. USD), říká, že: „Nikoliv podnik s největším kapitálem, ale podnik s nejlepšími mozky má v soutěži náskok“.