1.1 Úvod do diagnostiky školní zdatnosti Zvolená kapitola se nachází v knize Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Je to kapitola, která pojednává o diagnostice školní zdatnosti žáka. Řeší otázky v pedagogicko-psychologické diagnostice nejvíce kladené. Jsou to otázky o příčinách individuálních rozdílů projevujících se při vzdělávání žáků. Základní pojmy této kapitoly jsou školní zdatnost a školní úspěšnost.
Školní zdatnost Školní zdatnost je soubor dispozic a dovedností, které pomáhají žákovy plnit to, co se po něm ve škole chce. Jinými slovy plnit požadavky a nároky školy na konkrétní vyučovací podmínky. Školní zdatnost má tři dimenze. Úroveň, která je porovnávána s požadavky, které klade na žáka škola. Struktura, váha jednotlivých strukturních prvků školních dispozic. A tako vývoj, který zkoumá změny v průběhu školní docházky z perspektivy jednotlivých aspektů diagnostického zkoumání. Většina žáků má v průběhu celé školní docházky poměrně stabilní zdatnost. I když je po-třeba říci, že se jedná o zdatnost reálnou. Jejich potenciální zdatnost, tedy skutečně možně dosažitelná zdatnost, je vyšší. Pojem školní zdatnosti je pochopitelnější porovná-li se s následujícím pojmem, totiž školní úspěšností.