Hospodářský vývoj podporovaný politicko ekonomickými změnami, směřujícími k celosvětové globalizaci produkce zboží, doprovází také globalizace dopravní infrastruktury. Nelze vyvrátit skutečnost, že s rozvojem společnosti a zařazením České republiky do struktur Severoatlantické aliance a Evropské unie, současně s rozvojem techniky a obchodu, se také Česká republika stala vzhledem ke své geografické poloze dopravní křižovatkou spojující východ a západ, s čímž úzce souvisí také letecká doprava. Složitost dnešního světa a zkracování vzdáleností mezi „světy rozdílných kultur“ přináší společnosti rozmanité typy ohrožení plynoucích z protiprávních činů. Známé jsou svou aktuálností fenomény terorismu, extremismu, organizované kriminality a mnohé další. Protože jedním z nejdůležitějších cílů společnosti je zajistit bezpečnosti obyvatel, souvisí s tím i zajištění bezpečnosti v civilním letectví, kterým se zabývá tato práce. Úroveň bezpečnosti letiště je také významným činitelem při posuzování jeho vhodnosti leteckými společnostmi s ekonomickým dopadem.
Civilní letiště je územně vymezená a vhodným způsobem upravená plocha, včetně souboru staveb a zařízení, která je trvale určena ke vzletům a přistání letadel. Letiště rozdělujeme podle technických a provozních podmínek na vnitrostátní a mezinárodní a podle okruhu uživatelů na veřejné, neveřejné a vojenské. Předložená práce se vzhledem ke svému charakteru zabývá pouze letišti civilními, kterých je na území České republiky celkem 85, z toho je 14 mezinárodních veřejných letišť, 6 mezinárodních neveřejných letišť, 56 vnitrostátních veřejných letišť a 9 neveřejných vnitrostátních letišť. Mezi tzv. páteřní letiště v dopravní síti České republiky patří letiště Praha - Ruzyně, Ostrava-Mošnov, Brno-Tuřany, Karlovy Vary a Pardubice, která splnila bezpečnostní podmínky pro mezinárodní letiště s vnější hranicí tzv. Schengenského prostoru. Způsoby zajištění bezpečnosti letiště se v jednotlivých státech liší, proto je důležitá mezinárodní spolupráce, koordinace a standardizace postupu mezi jednotlivými státy.
Letiště se vyznačují nestabilní povahou prostředí a k jejich aktivní ochraně je zapotřebí komplexní analýza problematiky, prostředků, metod a technických řešení, jež mohou zabránit vzniku mimořádné události. Postup bezpečnostní analýzy lze zjednodušeně vyjádřit určením chráněných objektů, aktiv, vlastníků, typů aktiv, hodnoty aktiv, hrozeb, potenciálního dopadu hrozby, četností výskytu hrozby, detekovatelností hrozby, ochranných opatření, účinnosti ochranných opatření, ověření výsledků a zpětné vazbě při kontrole systému.