V devadesátých letech a na počátku 21. stolení došlo k zásadním změnám ve společnosti i v ekonomice. Centrálně plánovaná ekonomika se změnila na ekonomiku tržní. V tomto období dochází k značným privatizacím podniků vlastněných státem a mnoho společnosti se dostává do osobního vlastnictví. Rychlá transformace, rozsáhlé změny vlastnických poměrů, nebývalé přesuny majetku, nová motivace a chování v otevřené ekonomice jsou charakteristickým znakem této doby.
Razantnost, rychlost a četnost prováděných změn vyvolala i novou naléhavou potřebu poznatků, metodických postupů a zásad v oblasti, která se bezprostředně dotýká nejvlastnějších zájmů podniků - oceňování jejich hodnoty.
Dříve bylo posláním podniku uspokojování potřeby národního hospodářství. V současnosti je základním úkolem podniku zvyšovat jeho tržní hodnotu. Stanovení jeho tržní hodnoty je jednou z nejdůležitějších vlastností jak pro majitele, věřitele, tak i pro potenciální investory. Stanovení tržní hodnoty podniku se zpravidla užívá pro potřeby fúzí, prodeje podniku či pro určení hodnoty podílu určitého vlastníka ve společnosti. Tržní hodnotu podniku významným způsobem ovlivňuje jím zvolená a realizovaná strategie. V současné době se počty fúzí zvyšují. Tento důsledek je dán zejména tím, že v rámci Evropské unie se zavádí jednotná měna euro a dochází k jednotnému evropskému trhu.
Základ pro ocenění podniku je podnik. Podnik sám o sobě nemá žádnou objektivní, věcně zdůvodnitelnou, zdokumentovanou a na okolnostech a podmínkách nezávislou hodnotu. Proto také neexistuje jediné, obecně platné a „správné“ universální ocenění. Ocenění provádí specialisté, které si najímají společnosti. Ocenění podniku je komplexní problematika, ke které je nutné mít dostatečné teoretické ale i praktické znalosti a dovednosti, týkající se fungování podniku, protože právě tyto znalosti vytvářejí kvalitu ocenění.
V současné době je oceňování podniku velice aktuální, jelikož dochází ke světové, ale i domácí finanční krizi. Podniky se slučují, dochází ke koncentraci kapitálu. Majitelé podniků pomocí této analýzy dohodnotí úspěšnost podniku. Součástí ocenění podniku je i finanční analýza, z jejichž závěrů vyplývají různá opatření vedoucí ke zlepšení situace a k upevnění postavení podniku na trhu.
V České republice nyní neexistuje závazný standard na oceňování majetku. Toto má za následek, že výběr metodiky ocenění, množství použitých informací závisí jen na vlastním uvážení odborníků, kteří se oceňováním zabývají. Důležitým aspektem jsou i znalosti a zkušenosti znalce nebo odhadce.