1.1. Zadání Jste v situaci prodavače v trafice, který zvažuje, jaké množství tiskovin má objednat pro příští den. Pro jednoduchost uvažujme, že prodává jediný druh novin (deníku). A potřebuje se co nejlépe strefit do poptávky příslušného dne, protože deník je v dalších dnech již neprodejný. To, co v příslušném dni neprodá, představuje pro něj ztrátu. Důsledky případné nepokryté poptávky neuvažujte.
Nákupní cena deníku je 8 Kč a prodává se v trafice za 10 Kč. Cílem prodavače je přirozeně maximalizovat svůj zisk. Uvažujte poptávku ve výši 250, 260, 270 a 280 výtisků a objednané množství ve stejné výši.
1.2. Úkoly 1) Sestavit rozhodovací matici 2) Rozhodování za nejistoty - minimax, maximax, Hurwicz, Laplace, Savage, matice ztrát 3) Rozhodování se znalostí pravděpodobností poptávek 4) Závěr - k jaké objednávce se přikloníme a proč
1.3. Rozhodování za nejistoty 1.3.1 Rozhodovací matice Rozhodovací matice slouží k přehlednému zobrazení statického rozhodovacího problému. Řádky v rozhodovací matici se rovnají variantám, v našem případě tedy počtu denně nakupovaných časopisů, sloupce pak rizikovým situacím, tedy velikostem poptávky po časopisech. Prvky matice představují důsledky výběru velikosti objednávky při dané poptávce - tedy zisk za dané poptávky a nabídky, který můžeme díky znalosti nákupní a prodejní ceny jednoho kusu časopisu vypočítat.