Pístové spalovací motory, princip funkce, konstrukční uspořádání pístové motory letadel rozdělujeme podle hledisek: 1) druh paliva: a) motory na lehké palivo - motory zážehové (benzin, plyn) - zápalná směs se zapálí elektrickou svíčkou. b) motory na těžké palivo - motory vznětové (nafta) - zápalná směs se samovznítí v důsledku zvýšení teploty při stlačení válce 2) pracovní oběh: a) motory čtyřdobé b) motory dvoudobé
3) uspořádaní válců: a) motory řadové i) jednořadové stojaté ii) jednořadové visuté (invertní) iii) dvouřadové stojaté (motor V) iv) dvouřadové visuté; v) dvouřadové s protilehlými válci (ploché) vi) třířadové (motor W) vii) čtyřřadové (motor H nebo X) b) motory hvězdicové i) jednohvězdicové ii) několikahvězdicové 4) počet válců: 5) způsob chlazení: a) motory chlazené vzduchem b) motory chlazené kapalinou 6) změna výkonu s výškou: a) motory výškové (přeplňované) b) motory nevýškové 7) účel a výkon: a) motory malého výkonu b) motory středního výkonu c) motory velkého výkonu