Potřebný tah k pohonu letadla produkuje propulzní systém letadlové pohonné jednotky. K jeho vyvození je třeba mechanické energie (mechanického výkonu Nmot, která je dána rozdílem kinetické energie vzduchu (hnacích plynů) vystupujících z propulzoru a kinetické energie vzduchu vstupujícího do propulzoru rychlostí letu.
Tuto mechanickou energii potřebnou pro urychlení vzduchu a paliva dodává propulzní soustavě letadlové pohonné jednotky motor. Motor je stroj produkující mechanickou energii (mechanický výkon) jako výsledek transformace jiné formy energie (toku energie) vstupující do motoru Pro pohon letadel je zdrojem energie vstupující do motoru chemická energie v palivu. Pohonná jednotka se skládá ze zdroje mechanické energie - motoru a ze zařízení, které přeměňuje mechanickou energii motoru na tahovou sílu - propulsního systému. Podle způsobu této přeměny rozlišujeme pohon: A. vrtulový B. proudový C. raketový Zdrojem mechanické energie pro daný typ pohonu je motor, jehož konstrukce závisí na druhu pohonu. Rozdělení letadlových pohonných jednotek je znázorněno na následujícím schématu.