Člověk se již od nepaměti snaží ovládnout přírodní živly. Od rozdělání ohně, přes plavbu prvních lodí, se dostal až ke stavbě létajících strojů. Cesta od Íkara k dnešním moderním letounům byla však velmi dlouhá, strastiplná s mnoha oběťmi na životech průkopníků v této oblasti.
Letectví je široký obor značnou mírou závislý na technické vyspělosti lidské společnosti. Pokroku učiněnému za posledních 100 let můžeme být paradoxně vděčni především dobám pro společnost nejkritičtějším a to světovým válkám. Zejména v období I. sv. války létání přestalo být výsadou extrovertních vynálezců, dobrodruhů a stalo se dostupné pro širší skupinu lidí (vojenské piloty). S rostoucím strategickým významem se kladl důraz na zvětšování výkonů, lepší manévrovatelnost... Letouny začaly plnit různé úkoly, ke kterým byly mnohdy speciálně konstruovány.
V době mezi válkami zažilo společně se vznikem prvních velkých leteckých společností obrovský třesk letectvo civilní a dopravní.
Na počátku II. sv. války byla již letectvu přisuzována hlavní role v systému vedení boje. Byly vyvinuty a úspěšně nasazeny do operačního působení první proudové letouny (Me 262 Schwalbe, Me 163 Comet, Gloster Meteor.)
Konec II. sv. války prakticky uvozuje nové období letounů s proudovými motory, trvající v podstatě dodnes.
V dnešní době si již život bez létání nedokážeme téměř představit. Každý den jsou přepraveny leteckou dopravou miliony tun nákladu a tisíce lidí. Stovky lidí vděčí za záchranu svých životů včasné a hlavně rychlé přepravě do bezpečí, mnohdy z naprosto nedostupných terénů. Za schopnost létat vděčí letouny stejně jako ptáci křídlům. A právě jejich stavbou s rozličnými postupy konstrukcí se budu zabývat v této práci.