Registrace | Přihlásit

Bakalářská práce: Konstrukce křídla

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy Náhledy Náhledy
Člověk se již od nepaměti snaží ovládnout přírodní živly. Od rozdělání ohně, přes plavbu prvních lodí, se dostal až ke stavbě létajících strojů. Cesta od Íkara k dnešním moderním letounům byla však velmi dlouhá, strastiplná s mnoha oběťmi na životech průkopníků v této oblasti.

Letectví je široký obor značnou mírou závislý na technické vyspělosti lidské společnosti. Pokroku učiněnému za posledních 100 let můžeme být paradoxně vděčni především dobám pro společnost nejkritičtějším a to světovým válkám. Zejména v období I. sv. války létání přestalo být výsadou extrovertních vynálezců, dobrodruhů a stalo se dostupné pro širší skupinu lidí (vojenské piloty). S rostoucím strategickým významem se kladl důraz na zvětšování výkonů, lepší manévrovatelnost... Letouny začaly plnit různé úkoly, ke kterým byly mnohdy speciálně konstruovány.

V době mezi válkami zažilo společně se vznikem prvních velkých leteckých společností obrovský třesk letectvo civilní a dopravní.

Na počátku II. sv. války byla již letectvu přisuzována hlavní role v systému vedení boje. Byly vyvinuty a úspěšně nasazeny do operačního působení první proudové letouny (Me 262 Schwalbe, Me 163 Comet, Gloster Meteor.)

Konec II. sv. války prakticky uvozuje nové období letounů s proudovými motory, trvající v podstatě dodnes.

V dnešní době si již život bez létání nedokážeme téměř představit. Každý den jsou přepraveny leteckou dopravou miliony tun nákladu a tisíce lidí. Stovky lidí vděčí za záchranu svých životů včasné a hlavně rychlé přepravě do bezpečí, mnohdy z naprosto nedostupných terénů. Za schopnost létat vděčí letouny stejně jako ptáci křídlům. A právě jejich stavbou s rozličnými postupy konstrukcí se budu zabývat v této práci.
Hodnocení (0x):