Klíčové požadavky na konstrukci letadel podle období: 1. 1903-1919 - od prvního letu do konce 1. světové války - dvouplošník, jednomotorový s pístovým motorem, pevnou dřevěnou vrtulí, nenosný potah - rychlost nepřekračuje 200 km.h-1, pravidelná doprava neexistuje, letouny doznaly použití v 1. světové válce i když zatím jen s malým významem - Letoun by měl umět létat a létat by měl bezpečně.
2. 1919-1939 - období mezi dvěma světovými válkami - hornokřídlý jednoplošník, dvou - tří motorový s pístovými motory, stavitelnými kovovými vrtulemi, křídla vybavená nosným potahem - použitelná rychlost překračuje 300 km.h-1, kapacita přepravovaných osob roste k 20 PAX, létání je významně závislé na počasí - Letoun by měl létat výše, rychleji a na větší vzdálenosti.
3. 1939-1945 - letouny v 2. světové válce - dolnokřídlý jednoplošník, dvou - čtyř motorový s pístovými motory, stavitelnými kovovými vrtulemi, celokovové konstrukce, významný technologický progres díky válečnému využití letounů - provozní rychlost 600 - 650 km.h-1, významnější dolet a rostoucí hmotnosti užitečného zatížení, létá se výše nad zemí - Výkony letounů významně rozhodují o vítězství ve válce.
4. 1945-1970 - boom civilního letectví po 2. světové válce - dolnokřídlý jednoplošník, dvou - čtyř motorový s proudovými nebo turbovrtulovými pohonnými jednotkami, celokovové tenkostěnné konstrukce, radio-navigační výstroj, přetlaková kabina - provozní rychlosti 600 - 900 km.h-1, kapacita více než 100 PAX, dopravní lety ve výškách „nad počasím“ a na větší vzdálenosti - Létat pravidelně a nezávisle na počasí.
5. 1970-1985 - stabilní růst výkonů v letecké dopravě - dolnokřídlý jednoplošník, nové generace proudových motorů, celokovové tenkostěnné konstrukce, výstroj pro přesné přístrojové přiblížení, přetlaková kabina - cestovní rychlost 850 - 900 km.h-1 (2200 km.h-1), kapacita překračuje 500 PAX, první generace nadzvukového dopravního letounu - Velký dolet, co největší kapacita a komfort. ... ... ...