Antiblokovací systémy (ABS), nazývané také automatické omezovače blokování (ABV), se používají u hydraulických a pneumatických brzdových zařízení k regulaci brzdné síly.
Úkol : Při brzdění regulovat brzdný tlak kola podle jeho přilnavosti na jízdní dráhu tak, aby se zamezilo zablokování kola.Pouze otáčející se kola jsou řiditelná a mohou přenášet boční vodící síly.
Výhody : - boční vodící síly a jízdní stabilita zůstanou zachovány, tím se snižuje nebezpečí smyku; - vozidlo zůstane řiditelné, to umožní se vyhnout překážkám; - dosažení optimální brzdné dráhy na normální silnici (žádný písek nebo sníh); - zamezí se "zploštělým místům" na pneumatikách, protože nedochází k zablokování kol.
Konstrukce : - ABS se skládá z následujících částí:
- snímač otáček kola (čidlo) s impulzními kroužky; - elektronická řídící jednotka; - magnetické ventily.
Magnetické ventily se spínají elektronickou řídící jednotkou ve třech regulačních fázích - nárůst tlaku, zachování tlaku, pokles tlaku. Zamezují zablokování kol.