Téma Převodová ústrojí motorových vozidel je samo o sobě velmi obsáhlé, jelikož převodová ústrojí jsou použita ve všech variantách dopravní a manipulační techniky (osobní, nákladní, zemědělské, stavební, železniční a lodní atd.) v kombinaci s pístovými spalovacími motory, přitom je na každý z uvedených prostředků v praxi kladen jiný požadavek a nárok.
Převodovky jsou součástí převodového ústrojí, do něhož se počítají všechna ústrojí spojující spalovací motor s hnací nápravou a dalšími vedlejšími pohony.
Spalovací motor s převodovým ústrojím utvářejí tzv. hnací ústrojí.
Z historického hlediska převodovky, které se používají v automobilové dopravě, prošly za posledních třicet let velkými změnami a obrovským technologickým pokrokem. Automobilové firmy se zaměřují na vývoj v této oblasti ve snaze stále přicházet s největšími vymoženostmi a vylepšeními svých produktů, čímž si chtějí zlepšit, popřípadě upevnit své místo na trhu.
Převodovky bývají často navrhovány pro použití s motory, které mají různé výkonové parametry, z tohoto důvodu je důležitou veličinou skrze konstrukci hodnota maximálního přeneseného točivého momentu přes spalovací motor až k převodovému ústrojí vozidla. Jednou z priorit automobilových firem je snaha maximalizace sériové výroby a snaha snižovat výrobní náklady. Tento krok má za účel přiblížit vozidla všem vrstvám společnosti, aby vozidla byla cenově dostupná všem.