Cílem této diplomové práce je seznámení s jízdními odpory vozidla a možnostmi jejich stanovování pomocí výpočtů. Rovněž tak ukázka technických a technologických způsobů řešení jejich snižování. Následně pak i popis laboratorních metod měření jízdních odporů. Na válcovém vozidlovém dynamometru byla provedena měření pasivních ztrát v trakci vozidel se zaměřením na vliv huštění pneumatik. Z důvodů lepší názornosti jsou výsledky všech měření vyjádřeny ve formě ztrátového výkonu a zobrazeny graficky v závislosti na rychlosti zkoušky. Jednotlivá zkoušená vozidla jsou rozdělena do skupin dle typu a druhu pohonu. Z výsledků je pak možno vyčíst, že mezi jednotlivými skupinami panují značné rozdíly a významný vliv na velikost pasivních ztrát v trakci vozidel má i konstrukční stáří. V části měření zaměřené na vliv huštění pneumatik se pak potvrzuje předpoklad, že se i osoba řidiče může aktivně podílet na snížení některých jízdních odporů.