1. VÝVOJ A JEDNOTLIVÉ DRUHY DOPRAVY, JEJICH ZÁKLADNÍ TERMINOLOGIE A CHARAKTERISTIKY. Konvenční doprava - silniční, železniční, vodní doprava říční a námořní a letecká Nekonvenční - doprava potrubní, doprava dopravními pásy, visutými lanovkami apod. 1765 - Vynález parního stroje (J. Watt) 1804 - První parní lokomotiva 1821 - První veřejná železnice (z Stocktonu do Darlingtonu v Anglii) 1825 - Veřejný vlak poháněný parní lokomotivou (opět Stockton - Darlington) 1827 - Koněspřežná železnice Linz - České Budějovice 1827 - Vynález lodního šroubu (Josef Ressel) 1830 - Koněspřežná železnice Praha Dejvice - Lány 1839 - Železnice Vídeň - Brno 1845 - Železniční trať Olomouc - Praha 1863 - Otevření metra v Londýně 1885 - První automobil se spalovacím motorem (třikolý Benz Velo) 1886 - Zkonstruování prvního čtyřkolého automobilu poháněného spalovacím motorem (Daimler, Maybach) 1892 - Vznětový motor (Rudolf Diesel) 1892 - První nákladní automobil (Daimler) 1896 - Otevření metra v Budapešti (první v kontinentální Evropě) 1924 - První dálnice na světě - Autostrada dei laghi (Milán - Varesse) 1932 - První dálnice v dnešní podobě (Bonn - Kolín nad Rýnem) 1939 - Zahájení výstavby dálnice Praha - Brno 1971 - Otevření prvního úseku D1 (Praha- Mirošovice) 1974 - Otevření metra v Praze 1980 - Zprovoznění souvislého úseku D1 Praha - Brno
Železniční doprava + Hromadná přeprava na dlouhé vzdálenosti + Ohleduplnost k ŽP + Bezpečnost - Nutná kombinace s ostatními druhy dopravy - Hluk, vibrace Silniční doprava + Hustá síť, v plném rozsahu zajišťuje spojení mezi dodavatelem a příjemcem + Flexibilita, relativně levná a rychlá + Vhodná na kratší vzdálenosti, menší objemy - Nevhodná pro větší objemy - Energetická náročnost - Vliv na ŽP (CO2, vodní pára, CO, Nox, SO2) - Hluk