vývoj a jednotlivé druhy dopravy, základní terminologie a charakteristiky konvenční doprava - silniční, železniční, vodní říční a námořní, letecká nekonvenční - potrubní, dopravníkové pásy, lanovky … silniční doprava - + hustá síť, spojení mezi dodavatelem a příjemcem, flexibilita, relativně levná a rychlá, vhodná na kratší vzdálenosti, menší objemy - - nevhodná pro větší objemy, energeticky náročná, vliv na ŽP, hluk, nehodovost, neprofes. ř. železniční doprava - + hromadná přeprava na střední vzdálenosti, ohleduplnost k ŽP, bezpečnost - - nutná kombinace s ostatními druhy, hluk, vibrace vodní doprava - + velké objemy na velké vzdálenosti, kontejnerová doprava, ekologie, nízké náklady, nízká energetická náročnost - - nízká rychlost, omezené podmínky využití, nutná kombinace s ostatními letecká doprava - + přeprava osob na dlouhé vzdálenosti, rychlost, pohodlí, bezpečnost - - vysoká energetická náročnost, vliv na ŽP, hluk
charakteristiky: - intenzita I - počet vozidel projíždějících určitým profilem za jednotku času - > časový odstup, střední časový odstup - časový interval mezi průjezdem dvou po sobě jedoucích vozidel daným profilem - hustota H - počet vozidel jedoucích jedním směrem zaznamenaný v určitý okamžik a vztažený na jednotkovou délku komunikace [voz/100m], [voz/km] - > délkový odstup, střední délkový odstup - rychlost V - vzdálenost, kterou vozidlo urazí za urč. čas - > střední bodová rychlost - průměr rychlostí v urč. místě komunikace (střední rychlost v čase) - > střední okamžitá rychlost - průměr rychlostí v urč. okamžiku na úseku (střední rychlost po dráze)