1. Trh, nabídka, poptávka. Vymezení trhu, odvozní tržní nabídky a tržní poptávky. Tržní rovnováha, tržní změny a obnova tržní rovnováhy. Rozvoj dělby práce s sebou nesl stále větší potřebu směňovat vyprodukované komodity. Respektive nabízet vlastní produkci a za utržené peníze pořídit statky a služby nutné k uspokojení vlastních potřeb. S rozvojem dělby práce tak dochází ke vzniku a rozvoji směny a trhu. Trh můžeme vymezit jako oblast ekonomiky, kde dochází ke směně. Trh lze také definovat jako oblast, kde dochází ke střetu nabídky a poptávky a utváření tržní ceny. Pod pojmem trh si laik nejčastěji vybaví tržiště, kde prodejci nabízejí své zboží a návštěvníci toto zboží nakupují. Z definice trhu je ovšem zřejmé, že z čistě ekonomického hlediska trhem nechápeme konkrétní místo, ale jakousi institucionalizovanou podobu směny. Na trh můžeme nahlížet z různých úhlů a odlišíme tak mnoho podob a úrovní trhu. Z regionálního hlediska můžeme trh členit na: Místní trh. Místní trh přestavuje trh pouze určité omezené oblasti v rámci národního celku. Například trh Jihomoravského kraje. Národní trh. Národní trh představuje trh určitého státního celku. Například národním trhem je trh České republiky, trh německý, italský atd. Světový trh. Světovým trhem rozumíme trh v celosvětovém měřítku. Z hlediska předmětu směny můžeme identifikovat následující trhy: Trh zboží a služeb. Trh zboží a služeb je trhem, kde jsou předmětem koupě a prodeje zboží a služby. Na tomto trhu je obchodováno s potravinami, oděvy, obilím atd. Jedna skupina tržních subjektů na trhu určité zboží či služby nabízí a snaží se je prodat, jiná skupina vstupuje na trh s cílem toto zboží či služby nakoupit. Trh výrobních faktorů. Na trhu výrobních faktorů jsou předmětem „koupě“ a „prodeje“ výrobní faktory: tedy práce, půda a kapitál. Označení koupě a prodej je záměrně v uvozovkách, protože není označením přesným. Na trhu výrobních faktorů vstupuje jedna skupina aktérů s cílem pronajat výrobní faktor (nabídnout práci, pronajmout zařízení, půjčit přebytečné peněžní prostředky, pronajmout půdu). Druhá skupina chce tyto výrobní faktory najmout (najmout dělníky, půdu, obstarat peníze nutné k podnikání). V rámci trhu výrobních faktorů rozlišujeme trh práce, trh kapitálu a trh půdy. Trh peněz. Trh peněz představuje další významnou kategorii. Úzce souvisí s trhem kapitálu. Má ovšem jistá specifika. Jedná se o oblast ekonomiky, kde se střetává nabídka a poptávka po penězích.